Thursday 14 February 2013

Kencing Kotor Wanita Hamil

Salam dear ALL...may ALLAH bless us always...

Today nak cite bab kencing kotor & jangkitan kuman bg wanita hamil...now I'm on my 35weeks...last 2 weeks (on 33 weeks) g check up & during urine test doc detect ada kandungan protein dlm air kencing..means that kencing kotor la kn...so doc suggest minum air byk2...aku siap beli botol air 1 litre lagi punya la nk hilangkn kencing kotor ni kan..


Botol Minuman 1 liter RM22.90 @ Popular Book Store 

Memang aku try ari-ari minum 2 liter..maksudnya fill up again after finished la kn...

Kat bawah ni plak yg printed urine test aku..~~

Kandungan Protein 0.3 g/L (Trace)


Then, aku g repeat check up on 12th Feb 2013..~

And guess what, doc detect air kencing still kotor & dah ada jangkitan kuman..OMG..!!~

Nampak....Protein still 0.3 g/L & siap dah ada 70 Leu/uL

Bule nampak perbezaan kan...after 2 weeks makin terukk...haisshhh~~ aku siap nak nangis since doc ckp now aku dah 35weeks, takot bersalin awal...tamau...!!~ 

So, kat mummy2 & bakal2 mummy...meh aku kongsikn link dari Dr. Zubaidi okay..



Harap2 kencing aku makin elok laa..sebab pe yg org takot sgt dgn kencing kotor ney:

  • Bole menyebabkan ibu lahirkn baby pra-matang - deliver awal
  • During vaginal delivery, kuman tersebut bule mengjangkiti baby anda

Antara cara2 nak hilangkan kencing kotor ney:
  • Minum air masak banyak2
  • Minum air barli / jus cranberry
  • Pastikan pakaian dalam sentiasa kering - lembab2 ni lagi suka la cik kuman menari2
  • Amek Vit C
  • Kurangkan minuman manis
  • Pastikan anda membuang air kecil sebelum & selepas mengadakan hubungan intim dgn cik hubby

Okay, aku now pon mmg tgh praktis semua mende2 ni except cranberry juice, blom try lagi...ari2 aku consume barli..& doc pon dah bg aku antibotik sebenarnya..harap2 okay laa~~

Antibiotic - Cephalexin 250mg

Aku kena amek this pink antibiotic 2 tablets 3 times a day...dah aku jenis payah makan ubat..folic acid & iron tablet pon slalu je terbabas...naseb la HB aku okay...

So, final nasihat aku kat korang semua & diri aku jugak...air masak jgn tinggal..WAJIB consume ari2 especially utk preggy mummy..

Sekian...~~






No comments:

Post a Comment